Är 3D-skrivare framtiden?

Är 3D-skrivare framtiden?

Efter en liten tid av bloggtorka nu under vår aktivitetsvecka ska vi vara back on track igen. Vi är nyss hemkomna från en intensiv vecka men flera besök och lärdomar. De tre första dagarna var en resa söderut mot Mölndal, Malmö, Lund och Köpenhamn. Veckan avslutades med två dagars grupputveckling i Bokenäs.

KL 09.00 i måndags var vi på plats på företaget ARCAM i Mölndal, där den forne Volvo Aero-anställde Stefan Thundal tog emot oss varmt. ARCAM är ett svenskt företag som tillverkar 3D-skrivare med framgång. Additive Manufacturing är uttrycket för när detaljer byggs upp lager efter lager istället för att bearbetas ner till rätt dimensioner. Detta har blivit mycket uppmärksammat på senare år, vilket har potential att ändra hela vår syn på tillverkning. ARCAM inriktar sig på två branscher; flyg och proteser. I nuläget är det titanlegeringar som är i fokus, vilket är ett väl använt material i dagens flygmotorer. Tekniken de använder är Electron Beam Melting (EBM), där tunna skikt av pulver smälts ihop med hjälp av en elektronstråle.

GKN Aerospace i Filton har faktiskt redan en EBM-maskin, och de har en till som snart ska levereras till dem. En stor fördel med Additive Manufacturing är dess Buy-to Fly ratio som är mycket lågt. Det betyder att det mesta material som används i tillverkningen kommer sedan att vara med i den slutgiltiga (flygande) detaljen, i jämförelse med att bearbeta bort det mesta av materialet, vilket är vanligt idag.

Vi är nöjda och tacksamma för det givande besöket vi gjorde på ARCAM. Vi tror stenhårt på att 3D-skrivna delar kommer bli aktuella i framtidens motorer. Potentialen är grymt spännande!

Hela gänget samlat framför en EBM-maskin i monteringshallen. I mitten finner vi Stefan.

Efter en bilfärd söderut, som präglats av “skönsång” av diverse jullåtar, kom vi fram till Malmö. Där besökte vi Tekniska och Sjöhistoriska Museet som hade mycket att erbjuda. Där hittade vi en gammal jetmotor tillverkad i Trollhättan som vi kände för att posera framför.

Jag och Anna poserar vant framför en RM1-motor tillverkad på licens med orginalnamnet de Havilland Goblin. Året var 1951, vilket inte var igår.

Snart kommer ni kunna läsa mer om våra andra besök!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.