JASå, Såtenäs sa du?

JASå, Såtenäs sa du?

Förra veckan tillbringade vi en heldag på Skaraborgs flygflottilj F7, även kallat Såtenäs. Det är en av endast tre flygflottiljer som finns kvar i Sverige. Såtenäs har främst ansvar för att utbilda svenska militärpiloter, men även utländska piloter från länder som har eller funderar på att ha JAS 39 Gripen i sin militära flygflotta. Därför finns det flera plan där som är tvåsitsiga. JAS står för Jakt-Attack-Spaning och är alltså tre flygplan i ett, kan man säga.

En tvåsitsig variant av JAS 39 Gripen. Bakom syns den vanliga, ensitsiga JAS:en.

Dagen började med att vår eminenta guide Jonas Holmqvist välkomnade oss och gav en introduktion till JAS-planet.  Då fick vi även gå runt bland planen och ”klämma och känna” lite. Våra frågor haglade över Jonas vilket gjorde att vi fick hoppa över det inplanerade morgonkaffet, men det var det värt! Efter det delades vi upp och fick följa varsitt gäng med markpersonal ut på ”plattan” där vi var med om en vändning på marken för JAS:arna. Detta innebar främst tankning och pilotbyte, men även andra standardrutiner för att kolla att planet är redo inför nästa flygpass. Det var fascinerande att höra RM12-motorn (hopsatt hos oss i Trollhättan) sedan varva upp. Som tur var befann vi oss i väl ljudisolerade bås, tätt intill flygplanen!

Efter en vitlöksrik lasagne i ”mässen” träffade vi en pilotinstruktör som berättade om utbildningen för att bli militär pilot. Jag ska inte sopa under mattan att jag allt blev lite sugen att söka… Som avslutning på denna otroligt informationsrika och spännande dag fick vi flyga en flygsimulator som används i utbildningen, vilket betyder att den är väldigt verklighetstrogen. Med tanke på våra prestationer i flygsimulatorerna på Aeroseum, som jag nämnt i ett tidigare inlägg, har våra ”flygskills” förbättrats avsevärt; ALLA lyckades landa på banan, med både liv och flygplan i behåll. Puh! Annat var det förra gången.

Jaja, som ni säkert läst innan har vi på GKN strikta regler vad gäller att ta bilder, likaså gäller för flygflottiljer. Därför får vi nöja oss med ännu en bild på detta vackra flygplan, inget fel med det.

Ett kontor med fin utsikt och många G-krafter.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.