Jetmotorlära!

Jetmotorlära!

Idag har vi äntligen fått gå den efterlängtade och välbehövliga kursen i jetmotorlära! Även om vi ganska snabbt greppade grundprincipen för jetmotorer när vi började på företaget, att luft sugs in i fronten, komprimeras, antänds tillsammans med bränsle och skickas ut bakåt, är det ändå mycket man insåg att man inte kunde. Till exempel varför temperaturen i motorn ska vara så hög som möjligt, varför man flyger på Jet A1-bränsle, hur luften ska virvla i förbränningskammaren, varför man inte vill flyga civila flygplan i överljudshastigheter och varför man inte alltid flyger med tänd efterbränningskammare på stridsflygplan. Det finns tyvärr inte utrymme att ge svar på alla dessa frågor här och varje svar ger dessutom många nya följdfrågor i denna tekniskt komplexa ingenjörskonst, men det är lätt att förstå varför flyget fascinerar så många människor världen över!

2000px-Jet_engine
Den klassiska suck, squeeze, bang, blow-principen

Vi satt förstås som fängslade på föreläsningen, men om man tycker att den här sortens kunskap är totalt ointressant kanske man ska tänka efter några gånger innan man söker jobb i flygindustrin. Det tekniska är nämligen ständigt närvarande, även om man som jag inte jobbar direkt med de tekniska sidorna, och det blir väldigt snabbt väldigt komplext. Vi börjar inse varför folk säger att man är ”nyanställd” på GKN i 10 år, det är helt enkelt så lång tid det tar att helt förstå alla aspekter av produkterna, affärerna och produktionen.

 

Jetmotorlära på 2 minuter:

https://www.youtube.com/watch?v=1ul8tkoQ1xA

 

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.