Aktivitetsvecka 2, del 2

HejHej,

Efter en mycket spännande
vecka utomlands, där vi besökte ett antal intressanta företag i främst Tyskland
och Nederländerna är vi äntligen tillbaka i vårt älskade Trollhättan. Det här
inlägget kommer att omfatta olika intressanta företagsbesök och berättelser om
de platser vi har varit på och de saker vi har sett. Den viktigaste utmaningen
för mig som jobbar inom ekonomi är att få dig men även mig själv att förstå
alla tekniska termer som vi stött på vid varje besök, så jag ber dig att ha
överseende angående min brist inom dessa områden.

Då kör vi … När vi kom till Nederländerna var vårt första besök ESA (ESTEC) i Noordwijk. En av traineerna från vår grupp, Filip Jensen, gjorde sin praktik på ESA inom divisionen Chemical Propulsion så han lyckades skapa en mycket intensiv men spännande dag för oss. Vi kände in oss i den futuristiska aura som platsen hade som sedan gav upphov till att den första känslan som vi hade när vi kom in i företagets grindar var WOW!

Vår värd för dagen var Matthew Smith, en Chemical Propulsion Engineer som gav oss en rundvandring kring företaget. Det första området vi besökte var Propulsion laboratoriet där en YGT (Young Graduate Trainee) introducerade oss till de komplexa systemen som fanns för Electric och Chemical propulsion. Propulsion laboratoriet på ESA är en operativ anläggning som testar rymdfarkoster och hur det fungerar i rymden. Jag tror att många av oss tyckte att detta var väldigt coolt men vi var överväldigade med dess komplexitet, det var verkligen Rocket Science.

Under rundvandringens fortsättning närmade vi oss ett område på företaget som jag personligen tyckte om mest. Nämligen, The Large Space Simulator (LSS). Inom testcentret där LSS är, måste Satelliter testas noggrant innan de skickas till rymden eftersom satelliter kostar en hel del pengar och när man väl har skickat upp satelliten i omloppsbana så går det inte att fixa. I denna anläggning introducerades vi till alla de komplexa tester som ESTEC gör på satelliter. Det presenterades av Grezgorz Izorski, en elektromekanisk instrumentationsingenjör. Inuti LSS utsätts satelliterna för vakuum såväl som solljus. Solljuset som simuleras är cirka 20 gånger starkare eller mer än det är på jorden. Skulle satelliter skickas till Merkurius, som ligger mycket närmare solen än jorden, då kan vi vara övertygade om att satelliten skulle fungera även då.

Sedan fortsatte vi till materiallabbet och rundvisningen här framfördes av Nathan Bamsey, en Materials & Process Engineer. Här fick vi en översikt över de olika material som de använder och hur de testas. Här utförs en stor mängd olika processer i form av tester för att säkerställa stabilitet och robusthet för de valda materialen. Emellan de olika områdesbesöken träffa vi en annan Chemical Propulsion Engineer som hette Chris Hunter. Han skapade ett öppet forum där vi kunde diskutera relevanta saker. Detta gav oss möjligheten att ställa frågor som rör industrin och de utmaningar som vi har i framtiden.

Traineegruppen framför en av satelliterna vid ESA (ESTEC) i Noordwijk, Nederländerna.

Fokker Landing Gear
Dagen efter rundvandringen på ESA (ESTEC) reste vi vidare söderut mot Helmond där vi besökte vårt systerbolag Fokker Landing Gear. Vår guide för dagen var Manuela Snijders, en MRO (Maintenance-Repair-Overhaul) Engineer. Jag måste säga att jag aldrig har upplevt ett sådant varmt välkomnande än det vi fick där, ett stort tack till
dem och allt de arrangerade för oss.

Traineegruppen utanför Fokker Landing Gear i Helmond, Nederländerna.

Det började med att vi fick en presentation av företaget samt det traineeprogram som de erbjuder hos Fokker. Det skiljer sig lite från oss men slutprodukten är väldigt lik vår, att utveckla och underhålla unga personer inom företaget. Dessutom fick vi en rundtur
kring fabriken för att se vilka produkter de producerar. Man inser inte hur stor
betydelse landningsutrustningen har och hur mycket kraft de utsätts för. Under
testfasen använder de en stor tyngd som väger ca 22 ton och simulerar ett
verkligt scenario där vikten rör sig 8 m / s på hjulen mot marken. För att
förstå fysiken väger vikten (1/3 flygplan) 22 000 kg och rör sig vid 8 m / s
mot marken (vilket är väldigt snabbt och skapar en högst obekväm landning). Kraften
blir: 22 000 * 8 = 176 000 kg * m / s. Med andra ord fördelas en stor mängd kraft
mot ett par hjul!! Vi fortsatte att gå igenom resten av tillverkningen för att
se deras maskiner och hur de producerar sina produkter. Mycket var likt vår
egna fabrik i Trollhättan med undantag för slutprodukten.

Mot slutet av vårt besök fanns andra anställda och tidigare traineer tillgängliga för en “speed dating” -diskussion. Här fick vi chansen under 5 minuter att diskutera
lite djupare med varje individ för att se vad personen hade för bakgrund och
vad personen gör idag. En perfekt chans för oss att nätverka med varandra.

Airbus Space & Defense
Vårt sista stopp genom Europa fick traineegruppen en inspirerande rundtur på Airbus Defense & Space i Leiden, Nederländerna. Vi introducerades till en Senior Systems Engineer, Henk Cruijssen, som lärde oss om några av de projekt och teknologier som de arbetar med på Airbus. Efter en kort presentation gick han igenom några av sina testlaboratorier och tillverkningsanläggningar för att se vilka material som går på satelliterna och rymdraketerna. Innan besöket var avklarat på Airbus fick vi möjligheten till ett kort Q & A med Henk om flygindustrin och de roller vi spelar.

Traineegruppen framför Airubs-loggan.

Traineegruppen framför en av raketdelarna som tillverkas vid Airbus Space & Defense.

Tack för denna gången och hoppas ni har haft en bra start på det nya året!

Vi ses!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.