Hur fungerar en jetmotor?!

Hur fungerar en jetmotor?!

En ny vecka innebär såklart ett nytt blogginlägg och denna gång är det äntligen min tur att få skriva det! Även denna vecka har dagar bara susat förbi då vi har varit aktiva med att gå på de sista Training Days-föreläsningarna. En föreläsning de flesta av oss tyckte var väldigt givande och intressant var heldagskursen Allmän jetmotorlära. Den gav en enkel och övergripande helhetsbild på hur en jetmotor fungerar, speciellt RM12 motorn som flyger i det svenska stridsflygplanet, Gripen. ”Men hur fungerar en sådan kraftfull maskin?” kan ju vissa av er undra och lyckligtvis tänkte jag besvara den frågan lite förenklat nu. 🙂

I princip passerar luften först genom en stor fläkt som är monterad längst fram på motorn. Därefter tas den vidare till en lågtryckskompressor, vilket i detta fall består av tre kompressorsteg enligt bilden nedan, och fortsätter sedan till en högtryckskompressor. Syftet med dessa stationer är att öka trycket men även temperaturen i luften och sedan vägledda den vidare till förbränningskammaren. Luften förblandas då med bränslet som sedan antänds och till följd av detta kommer en väldigt varm gas att rusa ut från förbränningskammaren. Denna gas passerar sedan genom både en låg- och högtrycksturbin (känns det igen?) som har funktionen att driva kompressorerna och fläkten. Efter dessa stationer är det nästan dags för luften att lämna motorn, men innan dess behöver den ta sig genom ett konvergent munstycke. Gaserna kommer då att accelerera ytterligare för att få en högre hastighet som i slutändan är det som resulterar i kraften som krävs för att driva flygplanet i färdriktningen.

Hoppas detta gav er en bättre förståelse på en jetmotor och en trevlig läsning. Vi ses snart igen! 😀

 


Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.