Henrik Ericsson

Civilingenjör Maskinteknik med master inom Quality and Operations Management
Chalmers Tekniska Högskola

 

Jag föddes i mars 1988 i samma stad som jag sen kom att växa upp i, småstadspärlan Köping vid Mälaren. Efter tre tekniska år på gymnasiet valde jag att lämna småstadslivet på obestämd tid för att pröva lyckan i Göteborg genom att läsa maskinteknik på Chalmers.

De första tre åren av min tid på Chalmers bestod av den såkallade grundutbildningen. Denna tid gav mig en stadig plattform att utgå ifrån när det kommer till att arbeta med exempelvis problemlösning, konstruktion och produktionssystem. Under de två resterande åren av utbildningen valde jag att komplettera den tekniska kunskapen från grundutbildningen med kunskap av en något mer analyserande och teoretisk natur. Detta gjorde jag genom att vända mig till sektionen för industriell ekonomi och en master i Quality and Operations Management. I stora drag kan man säga att utbildningen behandlar hur man kan styra och påverka operationer och produkter för att uppnå så hög kvalitet som möjligt, bland annat med hjälp av diverse analysverktyg och statistiska metoder. Det var under denna period, mer precist i processen att skaffa mig ett diplom som Six Sigma Black Belt, som jag först kom i kontakt med GKN Aerospace Sweden (dåvarande Volvo Aero). Det sista året på mastern spenderade jag med att studera i Italien på Politecnico di Milano, samt med att skriva examensarbete på Volvo Cars.

Många är de faktorer som gör att jag valt att arbeta på just GKN Aerospace Sweden. Först och främst anser jag att företaget agerar i en spännande bransch som ständigt ställs inför nya utmaningar vilket bidrar till en mycket intressant framtidsutsikt. Inte minst utmaningar i form av att bygga robusta och säkra konstruktioner som ska kunna verka i de mest extrema användningsområden med så liten miljöpåverkan som möjligt. Jag anser även att denna typ av industri passar mitt utbildningsområde perfekt vilket gör att det finns en stor potential att få igång ett kunskapsutbyte där jag har möjlighet att bidra med mycket till företaget och samtidigt utvecklas själv som person.

I skrivande stund är jag mitt uppe i programmets inledande verkstadspraktik. Jag uppskattar detta inslag i programmet då jag personligen gillar att se saker med egna ögon och vara närvarande där det händer. Det känns som att man verkligen kommer in i företaget och börjar så sakteliga skapa sig en uppfattning och förståelse för hur saker och ting hänger ihop. När verkstadspraktiken är över väntar ett antal praktikperioder på diverse avdelningar under höst, vinter och vår. Mitt mål är under denna period att få se ett brett spann av olika arbetsuppgifter för att få ett bättre grepp om företaget som helhet. Slutligen är planen att avsluta året som trainee med tre månaders utlandspraktik. Hur, var och när denna kommer att äga rum återstår att se.

Genom min uppväxt och än idag fyller musik en stor del av min fritid. I ung ålder började jag spela trombon och sen dess kan man säga att intresset för musik och kultur bara vuxit allt starkare. Efter otaliga år av musicerande i olika bandformationer med vänner spenderar jag fortfarande pengar på skivalbum och i mitt studentrum fick soffan lämna plats för en flygel. Det låter klyschigt, men faktum är att jag tycks få mycket energi från min hobby. Sedan drygt fem år tillbaka bor jag i Göteborg och pendlar för närvarande till Trollhättan. Därav är mina förväntningar skyhöga på den nya tågrälsen som ska korta ner restiden avsevärt.

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag ser förväntansfullt fram emot det kommande året som trainee på GKN Aerospace Sweden. Det känns som en unik möjlighet och det gäller att göra det bästa av situationen. Fortsätt gärna att följa bloggen så ska vi försöka att underhålla er så gott vi kan!

Kommentera