Traineeuttagning med mera…

Traineeuttagning med mera…

Hej igen

Missa inte tillskottet av ytligare en av våra amerikanska kollegors presentationer, nämligen Josh Bruggeman. Ni kan hitta hans presentation via följande länk

Den nya traineeuttagningen pågick under förra veckan, då vi under onsdagen och torsdagen hade två heldagar när de nya kandidaterna fick besöka oss på företaget, träffa varandra samt genomgå lite olika tester och övningar. Det skall bli otroligt spännande och se vilka som blir nya kollegor och medarbetare i nästa års kull av traineer. Under onsdagen fick vi celebert besök när David kom på besök och deltog under uttagningen. Somliga säger att de var hans gränslösa intresse för de nya kandidaterna som drev honom att flyga hem över dagen för att delta på detta evenemang, medans andra talar om att de var på grund av en skidresa med familj, vi kommer nog aldrig att få veta.

Det har även pågått training days de senaste två veckorna på GKN, och ni trogna läsare är säkert bekanta med att detta är ett event där medarbetarna på företaget får möjlighet att gå spännande kurser för att utvecklas och lära sig nya saker. Jag har personligen försökt gå på flera av kurserna, mest med fokus på mina intresseområden inom kvalité och förbättringsarbete. En höjdpunkt här var en robusthet kurs där min tidigare handledare och mentor Peter Hammersberg var med och föreläste. Personligen tyckte jag Peter hade mycket intressant att berätta och särskilt ett exempel lyste fram lite extra. Peter förklarade mycket om skillnaden mellan symptom och grundorsaker när vi analyserar problem i våra processer. En tanke som är värd att återkoppla är exemplet där man kan ha fantastiskt bra uppföljning på en process, och med god noggrannhet kunna följa upp processens utfall i kritiska parametrar. Detta kan dock vara helt avskilt från att förstå processens underliggande variation, d.v.s. bara för att man har bra koll på en process innebär det inte att den är stabil, det är förståelsen för processens variation och beteende som är nyckeln till ett framgångsrikt förbättringsarbete.

Detta var allt för denna gången!

På återseende

 

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.