Info till en nörd från en nörd

Info till en nörd från en nörd

Nu är resan bokad! Santa Ana! Exklusivt för er läsare redogör jag för flygresan med lite “fun facts”.

1. Gothenburg Landvetter (GOT)   –  London Heathrow (AMERICAN AIRLINES)
Plan: Airbus A320  – “narrow-body plan” för kort- till medelånga distanser, flög första gången 1987. Generellt låter A320 väldigt högt och ibland konstigt och om ni är uppmärksamma nästa gång ni sitter i ett plan från den här flygfamiljen så kommer ni höra runt fem personer som undrar vad det är för skrämmande skällande ljud från motorn. Ljudet beror på en hydralisk pump (PTU) som går igång i start/landning för att stödja orginalbränslesystemet. En toalett togs bort i sista sekund under designen, det är därför det ofta är långa köer. 2015 lanseras A320neo, en uppgradering som spås minska bränsleförbrukningen med 15% – spännande!
Motor: CFM56 – tillverkas av Snecma och vi på GKN Engine Systems tillverkar Low Pressure Turbine Case, Low Pressure Turbine Vanes och Low Pressure Turbine Shaft.
          V2500 – motor av Pratt & Whitney. Vi står för Bearing/House/Bearing support och Low Pressure Turbine Case, Turbine Exhaust case

2. London Heathrow – Los Angeles Airport ,LAX (American Airlines)
Plan: Boeing 777 Passenger. En av Boeings absoluta top-säljare. 3 millioner olika delar finns i planet tillverkade av 900 leverantörer. (Jobbig logistik?). Av totalvikten är 9% tillverkad av kompositmaterial. Tydligen finns det 2 millioner rad kod i olika program som används av kontrollsystemet i det här, första, fly-by-wire planet av Boeing. 
Motorer: GE90-115B. Motor av GE i partnerskap med Snecma och Carlton. Vi tillverkar Fan Hub Frame, Fan Case LP Turbine Case, Hub, Shroud, Seal, Impeller. 
             PW4000. Pratt & Whitney.  Vi tillverkar Bearing/Housing, Hub, Intermediate Case, Diffuser Case, Low Pressure Turbine Case, Turbine Exhaust Case.

Egentligen ska jag göra ett mellanstopp i San Antonio för att hälsa på min gamla värdfamilj, och det skulle ju kanske kunna vara intressant för någon (nörd) att veta att jag då ska flyga med MD-80 från Boeing. På den sitter JT8D, en motor som vi givetvis också tillverkar ett flertal komponenter till (en kassako).

Hemresan tar vi en annan gång tror jag…

GE90-motor
GE90-motor

 a320

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.