Jetmotor, hur funkar den?

Jetmotor, hur funkar den?

Här kommer en generell förklaring hur en jetmotor fungerar. Denna information är kanske överflödig för många av er, men jag hoppas ändå att det finns någon som lär sig något. Beskrivningen är väldigt enkel men ändå informativ. Stegen för en jetmotor är alltså: suck (sug), squeeze (tryck ihop), bang! (bang!) och blow (blås).

Bildligt talat.

Fläkten suger in luft i motorn. I dagens turbofan-motorer kommer det mesta av denna luft bara att passera fläkten på dess väg genom motorn, s.k. by-pass. Bara en mindre del äntrar motorns ”kärna”, jämfört med militära och äldre jetmotorer där vanligtvis all inkommande luft passerar genom kärnan. I låg- och högtryckskompressorn ökas luftens tryck och temperatur så att det blir en större expansion vid antändning. Antändningen sker i brännkammaren och skapar en extrem explosion. Gas-luft-blandningen expanderas och ökar kraftigt i temperatur och hastighet på flödet. På väg ut passeras ett antal steg med hög- och lågtrycksturbiner som sätter snurr på axeln till fläkt och kompressorer. Därefter lämnar flödet kärnmotorn och ut i verkligheten igen.

Turbofan-motor. Stor del av luften passerar bara fläkten och kommer inte in i själva kärnmotorn.

 

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.