Traineejul hos GKN: Spännande Start!

Traineejul hos GKN: Spännande Start!

Hej allihopa!

Vi är nu 3 månader in i traineeprogrammet och det är mycket som har hänt, julen och det nya året närmar sig med stormsteg!

Vad har vi haft för oss den här första perioden då? Jo, vi har gjort många saker, bland annat har vi varit med och representerat GKN på Lego League som domare, där det vinnande laget även fick ett pris som GKN sponsrade med. För ett par veckor sedan var vi även på studiebesök på Såtenäs där vi fick se Saab 39 Gripen starta, väldigt häftigt! Denna vecka ska vi ta emot traineegruppen från Siemens Energy här på Stallbacka för att visa vår verksamhet och berätta mer om GKN.

Vi är även mitt uppe i våra första rotationer som börjar närma sig sitt slut och det börjar bli dags att leta nya uppdrag inför nästa rotation med start i mitten på januari för de flesta av oss. Här kan ni läsa lite om vad alla traineer har gjort och gör under sin första rotation:

Elin: Med en utbildning inom Logistik är det inte konstigt att jag gör min första rotation inom just logistik, på Supply Chain Management-avdelningen. I tillverkande företag med flertalet olika produkter kan det ibland uppstå flaskhalsar. Min huvuduppgift under denna rotation är att kolla djupare på en av dessa flaskhalsar, kartlägga och undersöka om vi genom ett annorlunda eller nytt arbetssätt, kan “bredda” flaskhalsen och på så sätt skapa ett stadigare och stabilare flöde av tillverkade produkter.

Lisa: Min första rotation gör jag på program inom Government and Space. Program är affärssidan av företaget, de har mycket kundkontakt samt förhandlar, följer upp och levererar enligt kontrakt med kund. Mitt uppdrag under denna rotation är att kolla på digitaliseringsmöjligheterna i verksamheten samt undersöka hur kommersiella dokument ska hanteras på ett effektivt sätt. Jag hjälper även till med offertarbeten.

Oskar: Under de första tre månaderna på Global Graduate programmet har jag arbetat som Systems engineer på avdelningen performance and controls. Avdelningen är högteknologisk och behandlar komplexa frågor kopplade till reglersystem och motorprestanda. Jag har arbetat i ett relativt litet team med otroligt erfarna medarbetare vilket har skapat en bra plattform för lärande. Perioden har även gett mig inblick i hur man strategiskt bedriver tekniska utvecklingsarbeten i organisationen. Jag har haft väldigt roligt på avdelningen och ser fram emot att ta med lärdomarna av denna period till mina nästa rotationer

Per-Emil: Mina första månader spenderas som kostnadsingenjör. Inom konkreta projekt som genomförs på GKN är kostnad och effektivisering avgörande faktorer. Avdelningen jag arbetar på finns för att stötta majoriteten av projekten på företag genom att skapa kalkyler på vad en enskild produkt kostar i olika stadier. Här är det viktigt att förstå hela produktionsprocessen, vilka operationer som är kostnadsdrivande och tidskrävande samt vilka effektiviseringar man kan genomföra. Från mitt perspektiv har det varit väldigt roligt att få ta del av allt det. Jag har fått en ordentlig “crash course” i tillverkning av diverse komponenter vilket jag kommer ha med mig till framtida rotationer.

Martin: Min första rotation är på avdelningen för aerodynamik. Som namnet antyder så arbetar jag med att utvärdera aerodynamiken för våra komponenter. Denna rotation innefattar mestadels att lära mig om hur arbetsflödet ser ut för utvärdering av avvikelser på en TEC-24k (Turbine Exhaust Case, dragkraft 24000 lbf). En turbine exhaust case är struktur som riktar upp luften och är placerad längst bak i en flygplansmotor. Denna struktur har samma funktion som en TRF (Turbine Rear Frame) men Pratt & Whitney har valt att kalla den TEC och General Electric kallar den TRF. Rent praktiskt så jobbar jag framför allt med att automatisera ett simuleringsflöde genom att koda pythonscript.

Axel: Jag gör min första rotation på avdelningen GTC – Future Concepts. Min avdelning arbetar mycket med forskning och projekt relaterat till framtidens flygmotorer och flygplansindustrin i helhet. Mitt uppdrag här går ut på att modellera olika emissionsmetoder för kväveoxider.  Kväveoxider är en av de utsläpp, efter koldioxidutsläpp, som har störst negativ påverkar på atmosfären, det är därför viktigt att undersöka ämnet och även kunna beräkna och simulera mängden kväveoxidutsläpp på framtida motorer.

Felix: Min första rotation är på en avdelning med sexton ingenjörer med olika spetskompetenser inom materialprocesser som gjutning, smidestillverkning och additiv tillverkning. Jag jobbar specifikt med gjutgods till Turbine Rear Frame (TRF), som är ett stativ till GEnx-motorn, som används både till Boeing 787- och 747. TRFen är monterad runt lågtrycksturbinen längst bak på jetmotorn och rätar upp gasströmmen för att uppnå en effektiv framdrivning av flygplanet samt har motorfästen som gör att motorn kan fästas vid flygplansvingarna. Dragkraften vid start för GEnx är upp till 76000 lbf per motor, rätt mäktigt!

God jul och gott nytt år från oss traineer!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.