Research and technology

Research and technology

Efter den äventyrliga utbildningsveckan är vi åter tillbaka i trainee-vardagen. För tillfället är jag mitt uppe i ett arbete jag inte kan avslöja för mycket om då det handlar om framtida strategier. Avdelningen jag sitter på nu jobbar med teknik i framkant många år fram i tiden. Det är här man tittar på framtida koncept och utvärderar huruvida de är möjliga att uppnå och inom vilken tidsram. Avdelningen är med i olika forskningsprojekt och övervakar flygindustrin för att se vilka projekt som kan vara aktuella för oss att medverka i. 

d0662029-6a61-4539-a197-8b1a5e9d4b22_Large

Designen för civila turbofläkt motorer kommer inte att förändras radikalt inom de närmaste åren. Men mycket är på gång. Vid utveckling av flygmotorer handlar allt om balans. Balans mellan motorns storlek, vikt och prestanda. Men också balans som ett komplicerat samspel mellan flöden av gaser, vätskor, temperaturer i olika material, material med olika egenskaper, komponenter och dess samarbete i olika system. Utveckling och design av flygmotorer är minst sagt komplicerat.

airbus_964152c

Vad händer då på flygmotorsidan? En av det senaste inom flygmotortekniken tyder på att fläkten i moderna turbofläktmotorer kommer att öka i diameter. Detta för att 70 % av dragkraften genereras av fläktströmmen. Ökar man ”bypass ratio” dvs. förhållandet mellan fläktströmmen och jetstrålen kan man designa effektivare motorer. Sedan sker det mycket utveckling på materialsidan där man ständigt letar efter nya och lätta material som klarar av extrema förhållanden. Ett koncept man utreder är möjligheten att bygga ”fan case” i komposit för att få ner vikten. Sedan är framtidens flygbränsle ett viktigt samtalsämne. Att möta miljökraven är en av de största utmaningarna för att bidra till ett hållbart samhälle.

2


Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.