Av allra största vikt

Av allra största vikt

I ett produktutvecklingsarbete finns ofta en kravspecifikation inblandad. Kravspecifikationen kan ange hur produkten ska se ut, vilka material som ska finnas med, vilka egenskaper och funktioner produkten ska ha och så vidare. För GKN:s del är kraven väldigt egenskapsmässiga. Ingen bryr sig om huruvida motorkomponenten är grå eller rosa (eller jo, kunden skulle nog börja undra ifall vi började måla produkterna rosa…) men hållfasthetskraven och aerodynamiken är hårt styrda.

Två andra krav som det diskuteras väldigt mycket på min praktikplats, design, är storlek och vikt. Att flytta en yta eller radie en millimeter kan skapa många rynkade ögonbryn och sönderkliade hårfästen hos konstruktörerna. Det andra kravet – vikt – är kanske ännu mer intressant när man sätter in det i sitt sammanhang. En snabb googling talar om att en Airbus A380, med smeknamnet SuperJumbo, väger runt 250 ton i tomvikt. Den maximala startvikten är 560/590 ton (beroende på vilken modell du väljer). En blåval väger ca 200 ton. Två blåvalar ska alltså upp i luften och flyga när A380:n väger som mest!

Picture2

Varför är då vikten så viktig? Det har givetvis med bränslet att göra. Mindre vikt gör att mindre bränsle går åt och mindre bränsle ger ett billigare flygplan att flyga (eller snarare att starta eftersom det är då den stora merparten av bränslet går åt) och är dessutom bättre för miljön. Därför tittar man hela tiden på hur man kan sänka vikten. För GKN:s del innebär det skarpa gränser för vad produkten får väga och att skala bort en millimeter i en stor produkt kan spara ett par kilon. Men samtidigt får man inte tulla på hållfastheten. Mycket att hålla koll på med andra ord!

The Center of Progress and Innovation, ett Brittiskt forskningsföretag har en annan idé på hur man skulle kunna minska vikt i flygplan och på så sätt spara bränsle – plocka bort fönstrena! Det är kanske inget som skulle påverka oss här på GKN men det är en intressant tanke.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.