GKN Filton & GKN Western Approach

GKN Filton & GKN Western Approach

Här kommer en kort sammanfattning av vårt besök på GKN i Filton och på Western Approach. Filton som ligger lite utanför Bristol är även Davids näste under hans nuvarande rotation utomlands.

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så ligger GKN Filtons huvudfokus på produktionen av vingstrukturer för ett antal kunder som Airbus, Dassault och Lockheed Martin. Där finns även ett center för additiv tillverkning med fokus på pulver-bädd teknologi, en växande teknologi där finkornigt metallpulver strös över en yta, lager på lager, och som smälts med hjälp av en laser eller elektronstråle. I Filton arbetar ca 2000 av GKN Aerospace 17000 medarbetare, och området med sina stora rymliga lokaler utgör ett kompetenscentrum för montering av framkanten av vingen nära flygplanskroppen för flygplan som exempelvis Airbus A350 XWB, men också den rörliga delen av bakkanten nära vingspetsen för Airbus A320. Värt att notera är att Airbus A350 är det första Airbus-flygplanet med både flygplanskropp och vingstrukturer tillverkade i kompositmaterial.Något man inte kan tro är att en flygplansvinge närmast flygplanskroppen är så stor att man nästan skulle kunna stå raklång inne i den! Något som är sant i alla fall för de större flygplanen.

Grunden i moderna flygplansvingar är kompositmaterial, på materialet monteras sedan nödvändiga substrukturer med diverse funktioner, och långsamt växer en vingstruktur fram. För er som inte riktigt är hemma med vad kompositmaterial är, kan jag kort berätta att det är ett lättviktsmaterial med hög styrka som formas genom att kombinera olika material med olika egenskaper, exempelvis termoplaster och kolfiber. Detta görs med automatiserade processer som Automated Fiber Placement (AFP) och Automated Tape Laying (ATL).

För att sluta kretsloppet begav vi oss på eftermiddagen till Wester Approach där själva balken till de två vingdelarna komponeras i flertalet avancerade steg. Filamentlindnings-maskinerna i Western Approach spann, likt en gigantisk spindel, upp delar av vingstrukturen från små nystan av trådar, och det var sannerligen en imponerande syn. Miljön för tillverkningen är i allra högsta grad steril för att inte äventyra kvalitén, och vi såg nästan ut som ett gäng läkarstudenter när vi gick runt där i våra vita rockar och heltäckande hårnät. På plats fanns också gigantiska vakuumugnar och tvättmaskiner, tillräckligt för att rymma en eller flera studentlägenheter.

Kort sammanfattat, ett mycket intressant och givande besök både på Davids nuvarande hemmaarena i Filton och på Western Approach. Det känns bra att GKN är med i processen att ta fram och tillverka framtidens produkter i högpresterande lättviktsmaterial för effektivare, pålitligare och miljövänligare flygplan.

 

Gänget utanför Western Approach!

 

 

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.