MRO Military & Space rotation

MRO Military & Space rotation

Tjenare!

Det är nu ganska många veckor sedan ni har fått höra något från mig här på bloggen, jag har precis avslutat en mycket spännande och intensiv rotation på Supply Chain för vår militära verksamhet, som jag hade det stora nöjet att göra tillsammans med My.

Som ni kunnat läsa i tidigare inlägg så har den senaste tiden varit fylld av sidoaktiviteter, där vi medverkat på flera arbetsmarknadsmässor, företagspresentationer och uttagningen för nästa års traineer. Utöver detta har vi även haft vår första ”globala” utvecklingsvecka. Här får benämningen ”globala” tas med en nypa salt, eftersom vi fem traineer i Trollhättan är de enda som rekryterades under 2020 i hela GKN Aerospace och vi där av saknar globala kollegor i vår årgång. För att kompensera för detta var ett antal anställda på siter i England, Nederländerna och Rumänien inbjudna att delta i utvecklingsveckan som på grund av pandemin fick hållas via Zoom istället för på plats.

Huvuduppdraget som jag och My hade under rotationen var att undersöka möjligheterna att införa en digital visualisering av serviceflödet för RM12 motorn. En sådan digital visualisering existerar redan för nyproduktionen på siten här i Trollhättan. Den visualiseringen används för att ge berörd personal en snabb överblick av hur materialflödet ser ut, samt vid planeringsmöten och dagliga pulsmöten för att på ett enkelt sätt kunna bedöma hur flödena mår.

Den första tiden av rotationen ägnades åt att lära sig hur serviceflödena för RM12 är uppbyggda samt hur visualiseringen för nyproduktion fungerar för att sedan kunna jämföra dem med varandra. I jämförelsen identifierades ett antal områden där ändringar behövdes göras i antingen visualiseringen eller i det arbetssätt man har i serviceflödet, för att göra dem kompatibla med varandra. 

Den stora utmaningen med serviceflödet är att varje detalj som kommer in för service är unik, tillskillnad från nyproduktion där varje produktionsdetalj går igenom exakt samma sekvens av operationer. Ett serviceflöde blir där av mycket mer levande och kan skilja sig betydligt mellan olika individer, vilket gör det komplicerat att kombinera med en automatiserad visualisering.

Lösningen som undersökningen resulterade i var en kompromiss där både arbetssättet och visualiseringen fick genomgå ett par förändringar. Vår undersökning resulterade även i att ett pilotprojekt startades för att testa den nya formen av visualisering. Vi har även varit väldigt involverade i detta pilotprojekt då det kom som ett naturligt steg efter undersökningen. Det är otroligt roligt att se att det arbetet man gör under de få veckor man är på en rotation kommer till så stor nytta och kan användas i praktiken.

Detta får kort summera vad jag gjort under min andra rotation, under den kommande rotationen kommer jag vara på program mot General Electric vilket skall bli otroligt spännande. Att få lära sig mer om arbetet mot kund kommer bli en viktig erfarenhet och väldigt annorlunda mot det arbetet jag gjort hitintills.

På återseende!


Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.