GKN Aerospace i Trollhättan – vad gör vi egentligen?

GKN Aerospace i Trollhättan – vad gör vi egentligen?

Innanför grindarna i Trollhättan pågår både civil och militär verksamhet, men även rymd. Den civila sidan både utvecklar och tillverkar särskilda komponenter i jetmotorer åt de stora kunderna, vilka är flygmotorföretag som Pratt & Whitney, General Electric och Rolls Royce. Vi har produkter i de flesta civila flygplan, där vi bland annat är del av motorerna till de senare flygplanstyperna Boeing 787 Dreamliner, Boeing 747-8, Airbus A350XWB och jätten Airbus A380. GKN Aerospace i Trollhättan har utvecklingsansvar på bland annat några bärande stukturer, alltså delar som håller fast motorn i vingen. Förutom att ha fullt konstruktionsansvar tillverkas även komponenter som inte utvecklats i Trollhättan. Exempel på denna typ av komponenter är kompressorhus, lågtrycksturbinhus och roterande spolar för kompressorer.

Ett bakre stativ till en stor civil motor.

Historiskt har verksamheten i huvudsak fokuserat på militär verksamhet, nu är det mer den civila sidan som tagit över. Ända sedan jetmotorns barndom på 1940-50-talet har Trollhättan varit tillverkningsort för det svenska försvarets jetmotorer. Senast i ordningen var JAS 39 Gripens motor RM12.

RM12

Motorkörning av RM12.

Inom rymd är GKN Aerospace i Trollhättan fokuserade på raketmunstycken och turbiner åt Europeiska rymdprogrammet Ariane. Här är det banbrytande ”Rocket science” med de mest avancerade materialen och de allra högsta lasterna. Det brukar skojas om att det tar 10 månader att tillverka ett munstycke och det tar 10 minuter att bränna upp den vid uppskjutning – extrema förhållanden råder!

Munstycke

Raketmunstycke till Ariane 5.

Visst låter detta spännande?


Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.