I en annan del av GKN

I en annan del av GKN

På onsdageftermiddagen förra veckan besökte vi GKN Driveline i Köping som är en världsledande tillverkare av system för fyrhjulsdrift, med kunder som Volvo, Jaguar, LandRover och BMW. GKN Driveline i Köping har totalt ca 800 anställda och har en lång historia, företaget grundades år 1856 som Köpings Mekaniska verkstad och var fram till 30 september 2011 ett bolag ägt av Getrag, Volvo Cars och Dana. Alltså blev företaget exakt ett år på dagen innan vårt företag, den 1 oktober 2011, en del av GKN koncernen.

GKN Driveline i Köping började med att utveckla avancerade kuggar till växellådor som år 1996 använts för konstruktion och tillverkning av system för fyrhjulsdrift. Utvecklingen av system för fyrhjulsdrift baseras på en avancerad teknisk konstruktion och produceras med hjälp av en högautomatiserad och effektiv tillverkning.

All-Wheel_Drive_products_20cm[1]

På bilden ovan ser ni GKN:s avancerade fyrhjulsdriftssystem, ”Active Driveline”, ett system som är utformat för att minska bränsleförbrukningen, med bibehållen enastående terrängprestanda med dynamisk reaktion och förbättrad framdrivningsförmåga.

På GKN Driveline i Köping fick vi turen att träffa företagets HR-chef Stefan Lågas som beskrev organisationen för oss följt av en tur i verkstaden med företagets logistikansvarig Tomas Möller. Det var mycket intressant och givande att se många av företagets smarta och kreativa logistiska lösningar i produktion. Vi avslutade med att summera eftermiddagen med Stefan där han avslutade med några väl valda ord och citat om ”inspire” som vi kan ta med oss i våra karriärer.

20140108_163006_jpg

Efter vårt besök på GKN Driveline körde vi direkt vidare till Västerås för att få en kväll med teambuilding på Arosfortet. Arosfortet är likt Fångarna på fortet och består av ca 40st celler där det gäller att samarbeta och lösa problem i grupp. Detta tyckte vi alla var otroligt roligt och många vinnarskallar kom fram:)

Arosfortet


Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.