Livet i Luton hos GKN Aerospace Transparency Systems
Jag har redan gjort tre veckor på GKN i Luton och trivs förträffligt! Här på siten jobbar man en hel del med fönster till flygplan, närmare bestämt cockpit-fönster till civila kärror samt canopies, det ”fönster” som omsluter piloten, till militära flyg (F-22 Raptor samt Eurofigter Typhoon för nyfikna nördar). De är till största del gjorda i plast och till dessa produkter tillverkas olika typer av coatings som appliceras i renrum.
Här i Luton pysslas det även en hel del med kompositer och is-skydd, man producerar bl.a. delar med electrothermal ice protection till framkanten av vingarna på 787:an och framkanten till lååånga rotorblad till helikoptrar.
Den avdelning jag jobbar på heter Chemistry och det innebär en hel del arbete hands-on i labbet. Jag jobbar med allt från att blanda läbbiga kemikalier med dubbla skyddshandskar till rapportskrivning och aerodynamik-support i olika projekt. Bilden nedan visar mig en vanlig dag på jobbet.
Outfit Of The Day: Anna är iförd en vit labbrock, tjocka gummihandskar som klarar angrepp från starka syror och baser, en mycket smickrande gasmask och i handen håller hon en typisk tång. Foto taget under etsningsprocess av provplåtar till vindtunneltester och dragskåpet i bakgrunden innehåller ett rejält bad med kaliumhydroxid.
Tanken med min vistelse här är att jag i första hand ska jobba med ett projekt som heter IceCoDe och är en del av EU-projektet CleanSky. Detta projekt består av två delar där den första går ut på att studera vilka egenskaper hos en coating som påverkar vidhäftning av is. Jag kommer hjälpa till att blanda coatings, applicera dessa på provplåtar och testa dem i labbet samt i deras icing wind tunnel. Har blivit försäkrad om att det finns skidjackor och vantar att tillgå för de timmar jag ska spendera där. Resultaten ska sedan utvärderas för att se vilka egenskaper som gör att isen släpper från/ej fäster vid ytan.
Del två i projektet är utveckling av testutrustning för att i labbet kunna framställa olika typer av is och i samma utrustning kunna testa kraften som krävs för att skjuva isen (se vilken typ av coating som gör att isen lossnar lättast). Byggandet av denna utrustning drar igång senare i sommar.
Nu åter till pipetterna och spraypistolerna. Kemist – javisst!