The Great Eurotrip

The Great Eurotrip

Efter de två intensiva dagar med ledarskapsutbildning, personlighetsutveckling och djupt grävande i våra innersta väsen som David nämnt i föregående inlägg (och som förövrigt tillbringades på den mycket trevliga konferensanläggningen Bohusgården i Uddevalla) var det förra lördagen dags att ta vår svarta minibuss och styra färden längre ut i världen. Denna gång med sikte på en episk roadtrip 4000km genom stora delar av Europa!

Som ni redan vet genomför vi traineer mellan våra praktikplaceringar så kallade aktivitetsveckor då vi, förutom ledarskaps- och grupputveckling, ägnar oss åt att bredda vårt kontaktnät och vår kunskapsbas genom att besöka andra företag inom flyg- och rymdindustrin. Denna andra aktivitetsvecka låg alltså halva Europa för våra fötter och vårt första mål var Fokker Services i Hoogerheide söder om Rotterdam, Holland.

Eftersom vi hade ett antal mil att avverka till detta första företagsbesök på måndag morgon, samtidigt som vi alla var taggade på att uppleva det som kontinenten hade oss att erbjuda, startade vi alltså vår resa tidigt lördag morgon. Efter några härliga timmar av socialiserande och musikdiggande i minibussen anlände vi på kvällen Bremen där vi efter en gemensam middag slog läger för natten. Under söndagen körde vi över den Holländska gränsen, avverkade de sista timmarna till Amsterdam och han till och med att fylla årets kulturella dos då vi besökte van Gogh-museet, innan det var dags att ladda inför en arbetsvecka utöver det vanliga.vangoghEtt helt års kulturella dos fylld under ett par intensiva timmar!fokkerFokkers klassiska logga samt propellerplan av modellen Fokker 50.

Det nederländska Fokker är ett klassiskt namn inom flygbranschen. Företaget som grundades redan 1912 har genom historien tillverkat både militära och civila flygplan. Den mest kända modellerna är troligen propellerdrivna Fokker 50 och jetmotordrivna Fokker 100 som sedan 1980-talet tjänstgjort som så kallade regional jets eller city hoppers. Fokkers sista kompletta flygplan levererades år 1996 och idag fokuseras verksamheten på tillverkning av kablage och landningsställ samt totalt underhåll av både flygplanskropp och motorer. I oktober 2015 köptes Fokker av GKN plc. och är sedan drygt ett år alltså en del av vårt egna GKN Aerospace.

På siten i Hoogerheide är det komplett underhåll som utförs och hela anläggningen är lokaliserad i anslutning till en egen start- och landningsbana för att kunna ta emot de flygplan som skall servas. Vi traineer visste inte exakt vad vi hade att förvänta oss av besöket och blev glatt överraskade när vi nästan omedelbart höll på att krocka med inte mindre än tre stora passagerarflygplan i den första av många hangarer. Efter att i vårt dagliga arbete ha fokuserat på enstaka komponenter till motorerna var det mycket roligt att få se helheten på nära håll, både i form av nedmonterade motorer och hela flygplan. Vi fick också chansen att nära våra pilotdrömmar då vi klev in i cockpit, samt uppleva känslan av hur liten en flygkabin egentligen är då alla säten plockats ut. Kort och got var dagen hos Fokker inget annat än en fullständig succé!

Glada och hungriga på mer upplevelser återvände vi under kvällen till Amsterdam och en mysig kanalbåtstur, samtidigt som vi åter laddade för ännu en spännande dag därpå!canaltour2Vackra ljusinstallationer under Amsterdam Light Festival.amsterdam

 

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.