Vilka var Guest, Keen and Nettlefolds (GKN)?

Vilka var Guest, Keen and Nettlefolds (GKN)?

I detta inlägg tänkte jag upplysa er läsare på GKN´s historia. Alltså vårt brittiska moderbolag som startade redan på 1700-talet. 19 september 1759 för att vara mer exakt. Endast tre år efter det att Wolfgang Amadeus Mozart föddes i Salzburg och 9 år efter det att Johann Sebastian Bach avled. Länge sedan med andra ord.

Dowlais Iron Co som senare kom att bli det vi idag kallar GKN startades i södra Wales. Med hjälp av en kapitalinsats på £4000 pund började järnkaminer tillverkas. Järnindustrin var något som låg i teknisk framkant och behovet av järn var stort i början på den industriella revolutionen. Först 1767 anslöt sig så John Guest till företaget och blev arbetsledare. Han klättrade i företaget, utnämndes till Sir John Guest, och insåg tidigt att Napoleon inte hade fått nog av krig under den franska revolutionen. När Napoleonkrigen utbröt 1803 försåg Dowlais Iron Co, med Sir John Guest i spetsen den brittiska armen med 90’000 ton av kanonkulor i järn årligen. En bidragande anledning till att britterna tillsammans med dess allierade lyckades besegra Napoleon i slaget om waterloo den 18 juni 1815. Nästa gång ni ser en gammal oljemålning av exempelvis Goya föreställande slaget vid Waterloo finns det stor chans att våra produkter är med, det ni!

Efter kriget var behovet av krigsmateriel reducerat. Men kunskapen och förmågan att kunna leverera bra och tåligt järn var fortfarande stor. Dowlais hade förmågan att ställa om sin produktion och man blev under första halvan av 18-talet en av de absolut största leverantörerna till järnvägsindustrin. Under denna tid växte också infrastrukturen och behovet av att transportera gods och människor fram. Bland annat levererade man järn till byggandet av ”The Great Western Railway” som gick mellan London och västra England samt Wales. Som ett resultat av detta goda arbete lyckades man också få affärer både i Ryssland och Amerika då dessa länder byggde ut sitt järnvägsnät. År 1845 hade företaget växt så mycket att man var den största järntillverkaren i världen.

1852 avled så Sir John Guest 67 år gammal. Guest´s insatts för företaget hade varit av yttersta vikt och hans död kom att riskera den fortsatta utvecklingen av företaget. In klev istället hans fru, Lady Charlotte. Hon hade under sin makes tid stöttat honom i beslut och var mycket bekant med verksamheten. Det går inte att sätta ord på vilket stort steg detta var för kvinnor inom samhället på denna tid. Lady Charlotte tog över styret på världens största järntillverkare under en tid där kvinnor enligt lag inte fick äga vare sig mark eller rösta i demokratiska val. Vid 40 års ålder styrde hon företaget under 3 år och när hon avsade sig styrelseordförandeposten var Dowlais världens största tillverkande företag.

Parallellt med Dowlais framgång hade det i Birmingham startat två företag precis bredvid varandra. Det ena av John Nettlefolds och det andra av Arthur Keen. Keen var vid denna tidpunkt en stor tillverkare av olika typer av fästningsdelar, exempelvis skruvar och muttrar. Som en mäktig industriman ansåg Keen att de var tvungna att vertikalt integrera företag för att kunna behålla en lönsamhet och en stor marknadsandel. 1899 köpte så Keen Dowlais för £1,53m med motivationen att det skulle ge Keen´s företag en unik marknadsposition där man kontrollerade hela tillverkningsledet. Företaget tog då namnet Guest, Keen & Co. Ett år senare köpte Keen också John Nettlefolds företag som verkade inom samma industri. På så sätt föddes det som vi idag kallar Guest, Keen and Nettlefolds (GKN).

När GKN var färdigbildat år 1905 var man det femtonde största bolaget i Storbritannien. Det går inte frångå att GKN genom historien har varit ett av de företag som präglat och bidragit absolut mest till den industriella revolutionen och det liv som vi idag lever på vår jord. Man blir stolt som GKN’are.

lady-charlotte

Bild på Lady Charlotte (från Cyfarthfa Castle Museum & Art Gallery)

Over and out!

David

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.