Landvetter Airport – mycket mer än du tror!
Traineegruppen gör som bekant för regelbundna läsare diverse branschrelaterade studiebesök och i måndags hade vi privilegiet att göra ett besök på Landvetter flygplats. En flygplats är på många sätt hjärtat i flygbranschen, flygplan av alla sorter landar och lyfter och varje dag strömmar tusentals människor genom världens alla flygplatser på väg mot nästa mål. Om vi lärde oss något på det här besöket så är det att en flygplats är mycket mer än man ser när man är ute och reser!
Flygplatsen i Landvetter byggdes 1977 och firar i år 40 år. På flygplatsen finns det tre olika parter som ansvarar för olika saker:
Swedavia driver flygplatsen, de ansvarar för lokalerna samt all logistik som är inkluderat i att på ett smidigt sätt få passagerarna att strömma genom flygplatsen, från det att de anländer till dess att de sitter på planet.
Flygbolagen (t.ex. SAS, Ryan air m.fl.) förhandlar med Swedavia om att få använda flygplatsen. De äger och ansvarar för flygplanen. Flygbolagen i sin tur anställer handlingbolag som ansvarar för många av de tjänster som flygbolagen säljer, t.ex. allt som har med boardingen att göra. Det innebär alltså att de personer som står bakom boardingdisken när du stiger på ett flygplan inte är flygplatspersonal utan personer direkt anställda av flygbolaget som du reser med.
Under vårt besök fick vi se mycket av det som inte syns då man passerar flygplatsen som turist. Vi fick bland annat titta in i den svarta låda som bagagehanteringen utgör. Vad händer egentligen mellan det att bagaget åker bort på bandet till dess att det kommer ut på rullbandet på din destination? Bagaget färdas i ett rum fullt av rullband i olika nivåer från golv till tak och hanteras via ett avancerat system med röntgenmaskiner i olika steg utmed rullbanden. De väskor som klarar sig utan att ge utslag går en väg medan det för de väskor som ger utslag i första röntgenmaskinen (ca 37 %) öppnar sig en luckor i bandet som slussar dem vidare till mer avancerade röntgenmaskiner. Vanliga saker som brukar ge utslag i första maskinen är tvättmedel, hammare och pepparkaksdeg. Sedan slussas väskorna ut och sorteras via ett system som läser av bagagetaggen ned i en av många avfarter av rullbandet. Väskorna lastas på olika vagnar och körs sedan ut till det väntande flygplanet. Väskor med oläsliga taggar samt husdjur hämtas upp manuellt på vägen.
En sak man jobbar mycket med på Landvetter är flygplatsens påverkan på miljön. Målet är att ha 0-utsläpp av fossila bränslen år 2020. På Landvetter har de bland annat en egen brandkår och en brandövningsplats. För att skydda naturen mot farliga ämnen, t.ex. PFOS, som visat sig finnas i skumsläckare har de sett till att ha helt slutna system i marken runt övningsområdet. Allt avfall fångas upp och leds till slutna brunnar där det hämtas upp och tas omhand. Landvetter är bland de bästa i världen på att ta hand om just PFOS.
Verkligheten på en flygplats är att det ibland sker fågelkollisioner då flygplanen landar eller startar. Detta vill man självklart undvika då det är en tråkig upplevelse för både fåglar och piloter. Tyvärr har fågelkollisionerna på Landvetter ökat markant de senaste åren då det har anlagts dammar i närheten som lockar till sig fåglar. På bara ett par år steg siffran från 15 till 120 kollisioner per år. För att få bukt på problemet har de på flygplatsen kommit på en hel del kreativa idéer. Allt från att anlägga vassare, otrevligare gräs runt flygplatsen så att fåglarna inte ska trivas lika bra till att försöka bli av med insekterna så att de inte ska ha något att äta har funderats på. I väntan på en mer permanent lösning har de idag två ”jaktlag” som alternerar i uppgiften att gå runt och skrämma bort fåglarna runt landningsbanan.
Vi fick under dagen även äran att träffa flygplatschefen Jörgen Bergstrand, som själv har jobbat på GKN i Trollhättan i 17 år! Att åka flygbuss på den 3.3 km långa landningsbanan var en ny, spännande och högst oväntad upplevelse som vi tackar den mycket engagerade busschauffören (med på bilden i backspegeln) för!
Landvetter är en växande flygplats och det är roligt att se. De har mångåriga projekt framöver som innebär nya terminaler, fler bagageband, ökad kapacitet, ett nytt hotell samt ett område med köpcentrum och kontor för företag att hyra in sig på.
Landvetter city håller på att växa fram!