Verkstadspraktik

Verkstadspraktik

Hejsan alla läsare!

Vi har under de senaste två veckorna varit ute på verkstadspraktik. Vi har alla följt en enskild detalj och dess resa genom operationsflödet här på GKN Aerospace i Trollhättan. Idag avslutades praktiken med att var och en höll en presentation om vad vi lärt oss under veckorna. Nedan presenteras en kortare beskrivning om vår upplevelse.

Elias: Jag tillbringade min verkstadspraktik på Rotatives i X-verkstaden där jag följde tillverkningsprocessen för en LPC (Low Pressure Compressor).  En LPC är en av de första stegen i en jetmotor med uppgift att påbörja komprimering av luft innan de efterkommande stegen av motorn. Roterande delar i en jetmotor har ofta stränga toleranskrav så jag fick möjligheten att lära mig de metoder som GKN Aerospace använder för att säkerställa att dessa krav uppfylls. Tillverkningsprocessen inkluderade konventionell maskinell bearbetning som svarvning och fräsning, men också mer avancerade metallurgiska kontroll- och mätmetoder. Sammanfattningsvis var det väldigt insiktsfullt att få komma ut i GKNs verksamhet och se vilka utmaningar som finns i en tillverkningsprocess.

Emelie: Under min verkstadspraktik har jag fått följa en detalj som heter 30k TEC. Namnet är lite klurigt, men 30k är ett samlingsbegrepp för en flygmotorfamilj som ger en dragkraft i storleksordningen 30 000 lbf, eller ungefär 135 kN, och TEC står för Turbine Exhaust Case, vilket innebär att detaljen sitter efter turbinen i motorn. Under min tid i verkstaden har jag fått se hur detaljen har gått från att bara vara en låda med komponenter till en färdig produkt, vilket har varit väldigt roligt! Innan min praktik hade jag aldrig satt min fot i en verkstad, så nu känns det som att jag har lite mer koll på hur det fungerar. Varje dag fick jag följa en ny process, och jag har fått lära mig om allt från svetsning och röntgen till svarv och fräs.

Alexander: Jag har tillbringat de senaste två veckorna i C-verkstaden och strukturer. Där fick jag möjlighet att följa XWB, en stor statisk del som sitter i Trent XWB (Rolls-Royce) och driver A350-900. Detaljen byggs ihop av flera mindre delar och svetsas ihop, dessutom används LMD (Laser Metal Deposition), även kallat Additiv tillverkning, för att bygga profiler på diametern. Praktiken har varit en grym möjlighet att få träffa medarbetare och få en större förståelse kring produkterna vi tillverkar i Trollhättan.

Merim: Under min verkstadspraktik har jag fått kika på och lära mig mer om RM12’an, motorn som driver Sveriges egna Gripen. Jag har aldrig tidigare fått se RM12’an på riktigt förutom på bild och att få se en ”upp close”, ja det var otroligt häftigt! Jag har även fått kika inne i motorn och fått se alla de små mekaniska komponenterna som tillsammans bygger upp hela helheten och driver ett jaktflyg! Jag vill sammanfatta min upplevelse på RM12’an som otroligt rolig och lärorik där jag är tacksam att jag har fått lära mig mer om motorn av dem bästa inom området!

Moa: Under min verkstadspraktik har jag varit på avdelningen Spools and Special Processes och följt detaljen LM2500. LM2500 är en detalj som inte används inom flyg, utan LM står för Land & Marine. Detaljen är en spole som utgör steg 3-9 i en gasturbins kompressor och är en roterande part med snäva toleranser. Det har varit väldigt intressant att följa detaljens produktionsflöde då den rör sig flitigt genom området och jag har lärt mig otroligt mycket om olika processer som används här i Trollhättan.

Sammanfattningsvis tycker vi alla att det har varit en väldigt givande tid, och vi är oerhört tacksam för att så många personer har tagit sig tid för att hjälpa oss förstå vad de jobbar med! Vi ser nu fram emot att påbörja vår första rotation på vår hemavdelning.

Ha de bra!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.