NextGen Manufacturing

NextGen Manufacturing

Tjenare bloggen,

PÅ SÖNDAG STÄNGER ANSÖKAN TILL TRAINEEPROGRAMMET! Som trainee får du en fantastisk möjlighet att testa olika delar av verksamheten, både inom och utanför din comfort-zone. Du får även chansen att träffa och prata med experter inom aerospace-branschen där dem mer än gärna berättar om sin resa. Är du osäker på vad du vill göra, eller vill du kanske testa flera olika områden eller kanske bara att du vill bli grym på aerospace, ja sök då till GKN Aerospace traineeprogram

Jag har under min senaste period varit på samma avdelning som Emelie, fast min uppgift har varit centrerad kring additiv tillverkning (AM) istället. Under mitt arbete så har jag fått träffa många experter inom AM på företaget, och det har varit väldigt givande och intressanta diskussioner. Eller, diskussioner kanske är att ta i, i och med att jag är en rookie i ämnet så blev min roll att febrilt anteckna allting som sades så att jag inte skulle missa en enda viktig detalj! Men jag är väldigt tacksam för dessa möten då jag fick chansen att lära mig om AM på ett helt annat sätt än om man bara hade läst en bok om det.

Men iallafall, nu undrar ni säkert vad additiv tillverkning. Joo det ska jag berätta för er! Vanliga tillverkningsmetoder bygger oftast på en subtraktiv metod, vilket betyder att du har en stor klump material som du fräser och svarvar tills du får formen du vill ha. Man tar successivt bort material tills formen du önskar är formad. Oftast så är det väldigt mycket material som behöver tas bort vilket betyder att det finns en väldigt stor och onödig belastning på miljön, en belastning man helst vill undvika! Men denna metod har icke desto mindre varit den dominerande metoden under en väldigt lång tid då man inte har kunnat bygga på andra sätt. Detta förändrades när additiv tillverkning nådde marknaden, som är den motsatta metoden till subtraktiv tillverkning.

Additiv tillverkning bygger på att man deponerar lager för lager tills en önskvärd detalj har skapats, en detalj som man specificerar med hjälp av 3D-CAD. Man kan bygga på lite olika sätt och idag finns det sju olika teknologier för att bygga i AM. Att bygga i AM går att göra i plast likaväl som i metall, dock så är metalltillverkning oftast väldigt energiintensiv vilket man inte kan komma runt då man i princip alltid behöver smälta materialet vid tillverkning av detaljen. Det finns även olika sätt man kan tillföra material till processen; via tråd eller pulver. Har man tråd så får man oftast tillsätta materialet lokalt där man vill att depositionen skall ske, där en laser sedan smälter toppen av tråden. Använder man pulver kan man i grova drag göra det på två olika sätt, man kan antingen tillsätta pulver via ett munstycke lokalt (likt tråden) där en laser smälter pulvret. Alternativt kan man använda sig av en bädd av pulver där en laser sveper över bädden där detaljen skall formas. Den sistnämnda kräver dock att hela bädden byggs upp lager efter lager allt eftersom detaljen formas och när processen är klar så har man en färdig detalj i själva bädden. Additiv tillverkning är inte en ideal tillverkningsmetod och i slutändan så får du alltid efterbehandla objektet till den form och ”finish” som önskas.

Innovation och teknologi har alltid varit en pelare för GKN Aerospace där vi som företag gärna utforskar nya områden, allt för att få kunskap och i slutändan kunna skräddarsy en bra tillverkningsmetod för våra produkter. Ett exempel som ligger på bordet är att kunna tillverka våra rymdprodukter med hjälp av AM. Med införandet av AM i vår rymdprotfolio så kommer vi kunna föra in våra produkter till nästa generation. Om du vill läsa mer om hur vi jobbar med AM så gå gärna in på denna LÄNK.

/Merim

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.