Varför ska man jobba i flygindustrin om man brinner för hållbarhet?
Jag började på företaget som trainee 2009, och blev sedan industridoktorand som forskade på företagets innovationsförmåga. Då för ungefär tio år sedan var det mest inkrementella innovationer, små utvecklingssteg som gjordes. En av få radikala innovationer som jag kunde hitta exempel på i branschen, var vinglets. Vinglets var något som till och med flygpassagerarna kunde se var något annorlunda, när flygplansvingarna i ändarna började vinklas uppåt. Idag tio år senare jobbar vi med vätgasmotorer, Sustainable Aviation Fuel (SAF), olika typer av additiv tillverkning med mera. Teknologier som radikalt håller på att förändra hela industrin och dess tillverkning. Och drivkraften i dessa innovationskliv är inte bara pengar, utan den pågående klimatkrisen.
Plötslig har hela branschen fått eld i rumpan! Vi har insett att om vi ska finnas på marknaden i framtiden så måste vi ställa om mot hållbarare flyg. Om vi ska fortsätta attrahera unga att komma och jobba hos oss så måste vi jobba på ett annat sätt. Man kan kanske tycka att industrin oförtjänt fått rollen som ”bad guy” i klimatkrisen. Flyget står idag för cirka 3% av världens koldioxidutsläppen, men med en ökande medelklass i Asien som likt västvärlden vill ut och resa, så spår man att den lilla siffran kommer stiga markant i framtiden. Så oavsett om vi är ”bad guys” idag så kommer vi bli det i framtiden om vi inte ställer om.
Så det är nu det händer. Skapandet av de radikala innovationerna. Den där dramatiska förändringen av branschen som vi kommer kunna minnas och förhoppningsvis vara stolta över. Det är nu företaget behöver alla som värnar om en hållbar värld. Det handlar inte om att hållbarhetsarbetet ska ske av några få personer som har det inskrivet i sin arbetsbeskrivning, utan det behöver ske av alla. För även om branschen idag lägger väldigt stort fokus på klimatet, får det inte ske på bekostnad av andra hållbarhetsfaktorer. För hur hållbara är vi egentligen om vi når klimatneutralitet för våra produkter under användning, men samtidigt riskerar säkerheten hos våra anställda i tillverkningen, köper in material från barnarbete i Kongo, har markant större andel materialavfall jämfört med mängden material som levereras till kund, eller struntar i att miljöfarliga ämnen släpps ut i naturen runt våra siter. Det är mycket som görs, allt ifrån teknologiprojekt om vätgasframdrivning, testning av hur RM12 påverkas av SAF, reparations metoder med Laser Metal Deposition Powder (LMD/DED), minskat buy-to-fly med LMD-wire, viktreducering med Powder Bed Fusion, Livscykelanalyser, kvalitativa hållbarhetsvärderingsverktyg, verktyg som värderar materialkritikaliteten, globala Sustainability workstreams, Sustainability Champions, skapandet av utbildningsmaterial, Connected Women, Miljöplaner med mera med mera. Men vi hittar också ständigt nya outforskade områden, mer saker som vi skulle behöva göra. Hållbarhet är komplext, det är därför ansvaret och arbetet inte kan läggas på ett fåtal personer. Det är nu vi behövs på företaget, vi som brinner för en hållbar framtid! Vill du vara med och ändra riktning på branschen?
// Johanna Nylander, Senior Research Engineer och Trainee 2009
P.S. Glöm inte att ansökan till Traineeprogrammet stänger den 20 feb.