Våra vänner i väst
Efter den på många sätt minnesvärda gårdagskvällen tog vi oss ner för vårt fjäll och vidare till GKN Aerospace Norway i Kongsberg. GAN är ett dotterbolag till GKN Aerospace Sweden (GAS) och ingår även i Engine Systems som innefattar alla verksamheter inom GKN Aerospace som arbetar med motorer.
GKN Aerospace Norway med deras fina Starfighter.
På GAN finns tillverkning av fantastiskt spännande flygmotordelar, vissa som liknar sådant vi gör i Trollhättan och andra som är helt annorlunda. Ett par saker de är särskilt duktiga på i Kongsberg är att göra motoraxlar (shafts) och ledskenor till lågtrycksturbinen (vanes). Dessa gör de till bland annat världens populäraste motor som ni med största säkerhet har flugit med, om ni någon gång suttit i ett flygplan. Motorerna heter CFM56 och sitter på Boeing 737 och Airbus A320 som är de vanligaste planen som finns uppe bland molnen idag.
De må se enkla ut, men motoraxlar kräver särskilda tillverkningsmetoder eftersom de är ihåliga.
I Kongsberg är de också mycket stolta över sin tillverkning av TRF:er (Turbine Rear Frame) till General Electrics motor GEnx som finns på Boeings nya flygplan 787 Dreamliner och 747-8. Avancerade material av superlegeringar och komplicerad svetsning är väl en fin sammanfattning av produkten.
Denna GEnx-motor får beskriva var de olika komponenterna hör hemma. LPT (Low Pressure Turbine) case tillverkar de också till olika motorer.
Våra norska kollegor inom Systems Engineering var skyldiga oss en guidning av GAN:s verksamhet eftersom vi tagit hand om dem när de besökte oss i höstas. Uppgiften skötte de med bravur; ett välplanerat och intressant besök. Ett annat plus berör den tiden då vi inte sprang runt i verkstäderna, utan när vi tog plats i konferensrum. Då fanns det mjuka stolar att sitta på, en nödvändighet för svenska traineer med blåslagna rumpor, som Erik beskrev i förra inlägget.
Tack Norge!