Verkstadspraktik på Spool
Med det här inlägget blir det även premiär för mig på bloggfronten. Vi har sedan en vecka tillbaka varit på verkstadspraktik, och jag har varit på Spool där det svarvas spolar till främst flygplansmotorer men även till gasturbiner och liknande. Eftersom det är roterande detaljer, som tillverkas just på Spool, är kvaliteten extremt viktig och toleranserna på så ofattbara nivåer att ett hårstrå i kläm kan få förödande konsekvenser där detaljen i värsta fall måste skrotas. Här pratar vi operationstider på tvåsiffrigt antal timmar där noggrannhet och precision är ledord i ett arbete jag snarare skulle benämna som hantverk. Erfarenhet är A och O. På Spool räknas man fortfarande som ny efter 10 år.
Varför är det bra att få möjligheten att göra verkstadspraktik som ingenjör?
Det är lätt att fastna i ingenjörsvärldens synsätt med projekt, beräkningar och CAD-modeller. Erfarenheten som fås vid jobb i verkstaden är oumbärlig eftersom det nu ges chansen att byta perspektiv. För att ta ett exempel; Vad innebär egentligen extremt små toleranser i praktiken? Är det bara att sätta in detaljen i svarven och trycka igång så fixar maskinen det? Nja, det är inte fullt så enkelt. Detaljen mäts ett otal gånger under processens gång för att fastställa rätt kvalitet, skär ska bytas för att uppnå fenomenal ytfinhet utan för mycket värmepåverkan, och maskinoperatörens erfarenhet sätts på prov dagligen. Kvalitet tar tid.
För snajsiga bilder och lite mer produktinfo på engelska tryck HÄR.
Maria, tillfällig andre svarvare