GKN Santa Ana
Vi är snart halvvägs in i utlandspraktiken och det har blivit dags att dela med sig av vad jag och Mikael faktiskt jobbar med här i Santa Ana. Astech, som siten heter har tillhört GKN Aerospace sedan 2002, här är man specialiserade på svetsad honeycomb-material som tillverkas på plats. Dessa använder man sedan till produkter inom både den kommersiella som den militära flygindustrin. Fördelen med att använda ett honeycomb-material jämfört med ett solitt material är delvis viktmässiga, man har även ljuddämpande egenskaper samt att det är ett väldigt hållbart alternativ som även med hjälp av svetsning kan repareras vid behov. Man använder honeycomb-materialet till flera olika komponenter som tillverkas här i Santa Ana, två exempel är utloppet från motorn på Boeing 747-8 samt ”Thrust Reverser Inner Wall” till Boeing 737 max. Jag och Mikael är inblandade i flera projekt här på siten och bland annat i 737 max- programmet där vi är en del av utvecklingsgruppen för svetsning. Vårt huvudsakliga projekt för den gruppen går ut på att prova ut en ny metod för svetspreparering. Det betyder att vi får jobba med allt från planering till genomförande av experiment samt utvärdering. Vi är även inblandade i ett projekt som genomförs tillsammans med GKN i Trollhättan, där vi planerar för framtida komponenter som kan tillverkas i honeycomb för att utnyttja fördelarna med tekniken som utvecklas här i Kalifornien.
Nog om våra vardagssysslor, istället bjuder jag på en inblick i förra helgen aktivitet då jag gav mig ut bland vågorna för att surfa. Efter mycket tid i vattnet kom jag faktiskt även upp några gånger i ståendes position. Vi får se hur mina färdigheter utvecklas under kvarvarande veckor i surfparadiset.