Säkerhet & OMS

Säkerhet & OMS

Hej alla läsare! Näst sist i led av traineerna att presentera sig är Joel Larsson. Vill ni veta mer om mig och min bakgrund kan ni klicka här. Som föregående skribenter ger uttryck för så har det varit några mycket intressanta veckor här på GKN Aerospace, med allt från studiebesök till ledarskapsutbildning. Sakta börjar vi nu acklimatisera oss till respektive hemavdelningar, där tanken är att vi ska fortsätta jobba efter traineeutbildningens slut.

Själv sitter jag på avdelningen Varma Strukturer tillsammans med experter inom aerodynamik, hållbarhet, konfiguration och termodynamik. Precis som namnet antyder bedrivs här arbete mot den varma delen av flygplansmotorn. Så vad menar man då med varma delar? Jo, med varma delar syftar man ofta på kritiska komponenter som är exponerade för höga tryck och temperaturer, dvs. komponenter från brännkammare till turbinutlopp. (För en snabbkurs i jetmotorlära, klicka på länken) Kritiska komponenter kräver, kanske inte helt oförutsägbart, extra mycket omsorg och bearbetning.

Som vi nämnt tidigare så har GKN Aerospace komponenter i ungefär 90 % av världens alla flygplan, och som motordelstillverkare till alla dessa flygplan måste enormt höga krav på produkt, produktion och organisation efterlevas. Granskningsprocesserna för att försäkra produktens kvalitet och säkerhet är otroligt omfattande, allt för att passagerare välden över skall känna trygghet när de flyger.

För att på ett effektivt sätt garantera att externa kravbilder både från kunder och myndigheter uppfylls finns OMS (Operational Management System). OMS är operationsbeskrivningar som berör allt från affärsutveckling och försäljning, till motorunderhåll och produktutveckling. För att öka effektiviteten i samtliga delar av affärsverksamheten finns möjlighet att påverka operationsbeskrivningarna för enskilda processer. På så sätt blir OMS en erfarenhetsbaserad operationsplatform som hjälper GKN att säkerhetsställa och optimera sina processer, och samtidigt garantera nöjda slutkunder och trygga flygresenärer.

Chansen att snabbt, tryggt och med så litet avtryck som möjligt kunna transportera sig är för mig en kärna i definitionen av ”frihet”. Att nu få vara en del i denna process, dvs. i att öka människors frihet i form av möjliggörandet av trygga och effektiva flygresor världen över, är både tillfredsställande och spännande.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.