Sinter Metals Germany

Sinter Metals Germany

Tjena bloggen!

 

Ett tag sen jag skrev nu, kände att det var dags! Det blir ett inlägg om vår första run-in med GKN Sinter Metals! Som ni trogna läsare vet så var vi traineer på en resa till Tyskland för ett tag sedan. Som alla andra veckor då vi haft våra traineeresor så var även denna vecka helt magisk. Inte minst för att vädret var helt underbart – tidig sommar, strålande sol och mycket värme.

De flesta besöken vi genomför på dessa resor brukar vara aerospace-relaterade eftersom vi själva arbetar inom aerospace. Ibland väljer vi dock att besöka företag som jobbar med annat med diverse motiveringar. Ett exempel är att vi besökte Volkswagen i Wolfsburg, där det är 70000 (nej, inte 7000) anställda! Ett annat exempel var att vi besökt GKN Driveline i Birmingham, för att få se GKN ur ett större perspektiv än bara Aerospace-divisionen.

Denna gång var det dags att utvidga våra vyer även till GKN Sinter Metals, i Bad Langensalza. Sintring är en tillverkningsprocess där man utgår från ett fint metallpulver som man sedan pressar ihop och värmer tills det blir ett fast objekt utan att helt likvifiera (smälta) pulvret.

I klassisk sintring så används bara själva metallpulvret som formas, pressas och sedan värms till det blir ett solitt föremål. Detta innebär att strukturen är väldigt känslig innan tillräcklig värme tillförts. Strukturen kan falla isär bara genom att man tar på den i fel skede. I Bad Langensalza används dock en speciell metod som kallas för MIM – Metal Injection Molding. MIM innebär att man mixar metallpulvret med små plastkulor som knådas ihop till en blandning av dem två. Man injicerar denna blandning i en form och applicerar hetta tills plasten smälter och objektet då blir mycket mindre känsligt än om man inte hade haft plasten. Mer hetta får plasten att separera från metallen och man kan på detta sätt filtrera bort den från metallen och detaljen krymper då med cirka 20 procent i storlek. Slutligen sintras kvarvarande metall och man får en färdig produkt. Önskar denna produkt efterarbetas med t.ex fräsning eller svarvning så finns det inte heller några hinder för det.

Några områden där MIM-produkter är väldigt vanliga är vanliga kolvmotorer, växellådor, små detaljer i vapen, låsmekanismer, fästen, sensorer, lägesgivare och så vidare. I allmänhet är det ganska små detaljer, från någon enstaka millimeter, upp till några centimeter. Närmare den övre gränsen börjar det bli problem med sprickbildning för att processen blir mindre säker.

Sammanfattningsvis så var detta ett av de bättre besöken vi genomfört, åtminstone enligt mig. Dessa få besök vi gör utanför aerospace-branschen är väldigt inspirerande då man ofta får sina ögon öppnade för saker man inte ens visste fanns. Ännu en förmån av att vara trainee! J

 

Over and out

Trainee-jocke

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.