Hållfasthet & Motorprogram

Hållfasthet & Motorprogram

Civila Motorkomponenter

Hej på er!

Tiden går fort när man har roligt och det är återigen dags för mig att skriva ett inlägg. Nu har vi, i alla fall efter detta inlägg, berättat lite om våra första rotationer och intryck om dessa. Jag har min första rotation och tillika hemavdelning inom hållfasthetsberäkningar som ansvarar för att utföra analyser och beräkningar på både nya samt nuvarande produkter inom motorsegmentet. I en flygmotor förekommer höga laster som ett resultat av bl.a. höga temperaturskillnader, luftflöden och rotationshastigheter. Dessa måste verifieras så att material och konstruktion inte går sönder och att flygsäkerheten inte äventyras.

Det är ett väldigt spännande ämne då man går ner på detaljnivå i både design och de fysikaliska effekter som en komponent utsätts för men samtidigt bygger man en förståelse för hela systemet som helhet då allt är sammankopplat. Jag som har flygbakgrund både från universitet och privat tycker det är extra spännande då GKN Aerospace är delaktiga i ett flertal motorprogram för Pratt & Whitney, Rolls Royce och General Electric (Läs mer här!)

Vi är nu inne på den fjärde veckan av första rotationen. I mitten av december kommer vi ha vår andra aktivitetsvecka och innan dess har vi lite saker planerade utanför det dagliga arbetet, mer om detta i inlägg framöver!

Tills dess, ta hand om er!

Jens

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.