München

München

Hej på er!

Det var ett tag sedan vi var iväg på vår senaste aktivitetsvecka (den fantastiska Tysklandsturnén) men här kommer ett inlägg om de två besöken vi hade i München – bättre sent än aldrig! 🙂

Mitt i ett bostadsområde i München (eller så kändes det i alla fall) körde vi in i ett inhägnat industriområde för att parkera med vår minibuss utanför GKN Aerostructures. Detta skedde dock inte innan vi hade försökt komma in på området från helt fel håll (vi skyller på dåliga GPS-anvisningar). Väl på rätt ställe blev vi varmt mottagna av två trevliga ingenjörer – varav den ena ursprungligen var från Sverige. De berättade så mycket intressant för oss om deras fabrik och produkter. Den största delen av deras tillverkning består av en rad olika delar till flygplansvingar i komposit. Bland annat gör de två komponenter som heter aileron och flap edge som ni kan se i bilden nedan.

Ailerons sitter längst ut på vingen och flap edges sitter längst in på vingen. För övrigt visar bilden en Airbus A380 – världens största passageraflygplan som vi också fick stifta bekantskap med under vår Tysklandsresa (men mer om det i ett annat inlägg).

Våra två värdar var som sagt väldigt trevliga och måna om att vi skulle ha en bra upplevelse – både hos dem och i München. De var därför inte sena med att tipsa om olika ställen där vi kunde äta middag på kvällen. Vi fick tips om Engelska Parken så dit åkte vi efter besöket hos dem. Vi åt Currywürst på bänkar vid vattnet och hade det härligt tills det började det regna och vi fick tränga ihop oss med massa tyskar under ett litet tak. Trots regnet summerade vi dagen som väldigt bra!

Dagen därefter var det dags för nästa besök och återigen fick vi lite problem med att hitta till rätt parkering.. Vi fick hjälp av en genomsnäll man som hoppade in i bilen för att visa vägen efter att i åtskilliga minuter försökt förklara labyrinten av en mängd höger- och vänstersvängar för oss. Väl i bilen visade han oss ut, höger, vänster, vänster, höger, genom rondeller, under viadukter etc. tills vi tills slut kom in på besöksparkeringen. Det visade sig att den (fågelvägen) låg bara ett stenkast bort från vår utgångspunkt, men att bilvägen mellan dessa två punkter var minst sagt komplicerad. Besöksparkeringar i München verkar helt enkelt inte vara vår grej.

Företaget vi skulle besöka den här gången heter MTU Aero Engines (Motoren- und Turbinen-Union) som är en av våra kunder. En stor del av det de levererar till sina kunder är motormoduler – till exempel en hel lågtrycksturbin. Detta kan jämföras med oss på GKN i Trollhättan som bygger komponenter (till exempel lågtrycksturbinhuset) som sedan byggs ihop till en modul och därefter monteras till en hel motor. MTU har även ansvar för monteringen av vissa hela motorer, och inte bara modulerna. Det är relativt nytt för dem att göra detta och för detta ändamål har de byggt en ny monteringslina som är anpassad efter montörerna och denna produkt. Det var väldigt intressant att se hur de byggt upp denna lina, som var väldigt flexibel för att underlätta så mycket som möjligt för montörerna.

Motorn de bygger ihop heter PW1100G och sitter på Airbus A320neo (neo = new engine option)

Kort och gott hade vi två grymma dagar i München!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.