Viktor Carlander

M Sc Industrial Engineering and Management Linköping Institute of Technology

 

 Jag föddes hösten 1984 i Trollhättan där jag även spenderade de första 20 åren av mitt liv. Efter 3 år på Volvo Aero gymnasiet spenderade jag två år med ömsom arbete och ömsom resor där höjdpunkten var en 5 månaders vistelse i de Österrikiska alperna.  Under denna vistelse i Bad Gastein lärde jag känna en kille som läste Industriell ekonomi vid Linköpings universitet. Han sålde in programmet så bra att jag under sommaren 2005 packade mina väskor och startade denna utbildning. Efter två intensiva år i Linköping med heltidsstudier och diverse engagemang inom skolvärlden kände jag återigen att det var dags att röra på sig. Det ledde till att jag vintern 2008 gjorde ytterligare en säsong i alperna, denna gång i St Anton.

 Efter sejour två bestämde jag mig för att det var dags att slutföra studierna och mitt examensarbete gjorde jag på Volvo Aero under hösten/vintern 2010-2011. Uppgiften som jag och min kompanjon hade gick under titeln ”Process-FMEA som ett standardiserat arbetssätt på Volvo Aero” och gick ut på att undersöka dels hur processriskhantering fungerade i nuläget, men också hur man skulle implementera P-FMEA i sitt system.

 När examensarbetet var färdig var det helt plötsligt dags att bli vuxen och skaffa ett jobb. En vecka senare satt jag på kontor i Göteborg och arbetade med produkt-trading mot fjärran östern. Det var både roligt och inspirerande, men när Volvo Aero ringde upp i mitten av april och undrade om jag var intresserad av en tjänst som Process Verifierings Ledare var det bara att hoppa på. Jag hann inte mer än börja innan jag läste om trainee-programmet och skickade in en ansökan. Efter en spännande och intensiv uttagningsprocess var jag en av fem lyckliga som tagit sig hela vägen fram och blev erbjuden tjänsten. En sådan möjlighet kunde jag inte tacka nej till och det känns jätteroligt att vara en del av den digra samlingen traineer som över åren genomgått programmet.

 Den första praktik perioden jobbade jag vidare i min tidigare tjänst som Process verifierings ledare och deltog två olika projekt. Det första var PW1100G 30K IMC, vilket är ett utvecklingsprojekt för ett mellanhus till en motor som skall sitta på Airbus flygplan A320neo. Det andra projektet är SWAN, som är ett rymdmunstycke till Ariane raketerna. Det är två helt skilda projekt både sett till produkt och användningsområde vilket har gjort att man har lärt sig otroligt mycket och skaffat många bra kontakter inom olika delar av PD inför det framtida arbetslivet. En annan rolig aspekt med att jobba i dessa två projekt är att det förstnämnda är en framtida högvolymsprodukt och den andra har en mycket begränsad serie. Det gör att man ställs inför olika problem med avseende på vilka frågor som prioriteras med tanke på ledtider och tillverkningskostnader.

 

Kommentera