Besök hos Filton
Vårt tredje besök var som tidigare nämnt på GKN Aerostructures i Filton, Bristol men innan jag börjar vill jag starta med verkligen tacka samtliga personer som vi besökte för mottagandet vi fick. Genomgående var ett stort engagemang kring mottagandet och jag kände mig verkligen välkommen och omhändertagen vart vi än kom.
Så för att fortsätta till besöket, GKNs verksamhet i Filton sker på ett väldigt stort område (74.000 m2 golvutrymme) som de delar tillsammans med Airbus. GKN Filton är likt oss relativt nya i GKN koncernen sedan Airbus 2010 sålde av verksamheten. Tillverkningen på området är främst riktad mot vingstrukturer åt Airbus och blev så sent som 2014 utsedd till ’best performing supplier’.
Vår värd under dagen var Tracy och det var ett gediget schema planerat för oss. Efter en kortare introduktion av verksamheten började fortsatta vi runvandring i monteringen av ’leading edge’ för vingarna till A330/A340 samt montering av vingbalkar till A400M. Det var en verksamhet väldigt olik med majoritet manuellt arbete. Genom olika stationer monteras den enorma strukturen ihop, fästen för landningsställ monteras liksom landningsljus etc. Senare under dagen fick vi även en rundtur kring monteringen av ’trailing edge’ till vingarna åt A380. Denna del var nyare och hade en större del automation implementerat. Dimensionerna var av storlek större, inte konstigt med tanke på att A380 har ett vingspann på imponerande 80 meter!
Förutom rundvandring i tillverkning och montering av vingstrukturer fick vi möjligt att se utvecklingsarbetet kring Additiv tillverkning samt en presentation om ingenjörsverksamheten av Max Brown chef för Engineering operations inom Aerostructures. Additiv tillverkning eller 3D-printing går ut på att istället för som starta med ett större stycke och avverka material så adderar man lager efter lager med material tills man har den önskade formen. Det pågår väldigt mycket forskning på området inom flygindustrin och allteftersom kostnaden sjunker och mognadsgraden för teknologin förbättras så kommer det antagligen i framtiden att bli ett vanligare och vanligare tillverkningssätt. Fortfarande återstår många utmaningar och bara en sådan sak som att certifiera metoderna så att komponenterna kan användas inom flygindustrin är inte helt enkel. Nedan har jag länkat en film om möjligheterna för additiv tillverkning och det finns massor av ytterligare information inom ämnet om man söker på internet.
Avslutningsvis vill jag tacka alla på Filton som vi kom i kontakt med och ett extra tack till Tracy för planering av dagen.