Till GAN och vidare

Till GAN och vidare

Hej igen! Veckorna rusar förbi och arbetet med både traineeprojektet och diverse andra uppgifter är nu i full gång. Själv är jag involverad i slutskedet av ett projekt där en TEC (Turbine Exhaust Case) har modifierats för att öka livslängd och producerbarhet. Projektet är nu i en granskningsfas där ingående delar samt produktionsprocesser skall granskas av oberoende experter. Granskningen är ett sätt att garantera att produktens egenskaper möter designkraven genom alla operationer i produktionen.

Genom detta projekt fick jag äran att åka till GKN i Kongsberg, Norge, även kallat GAN (GKN Aerospace Norway). Som vi säkert ha nämnt så finns GKN Aerospace Engine Systems i fyra länder nämligen Sverige, Norge, Mexico och USA.
I vilket fall så var det mycket lärorikt att få träffa dessa kunniga Norgebor, även om det ibland var svårt att höra vad det samtalades om. Ni kan tänka er problematiken att försöka förstå en Norsk designingenjör när man redan har tillräckligt svårt att försöka förstå det tekniska språkbruket här på GKN i Trollhättan.

Precis som på GAS (GKN Aerospace Sweden) så produceras på GAN delar till flygmotorer och gasturbiner så som skovlar, shafts och höljen. Med sina 500 anställda och 30 år långa erfarenhet inom flygbranschen utgör GAN en viktig del av GKN Aerospace. I övrigt så måste jag tillägga att jag fick bra vibbar från Kongsberg. Jag skulle absolut kunna tänka mig att både arbeta och bo där förutsatt att jag får lika mycket lön som mina norska jämlikar. Norge är som ni kanske vet, väldigt dyrt att leva i.

 

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.