Training Days

Hej bloggläsare!

Förra veckan hade vi internt på företaget något som vi kallar för Training Days vilket är en vecka med föreläsningar/kurser från olika discipliner. Syftet med Training Days är att undervisa personalen och ge varje individ möjligheten att utvecklas i sitt dagliga arbete. Kurser som erbjuds är allt från hjärt- och lungräddning (HLR), kurser i medarbetarskap till Additive Manufacturing (AM).

En kurs som vi alla traineer deltog på var Allmän Jetmotorlära, en heldagskurs där grunderna för hur en jetmotor fungerar ligger i fokus. Bland annat gick vi igenom lite olika sätt att komprimera luft på, radiell kompression och axiell kompression.

Jetmotor med Radiell kompression

Radiell kompression tar in luft och komprimerar luften genom att tvinga den i radiellt led vilket gör att jetmotorn oftast blir ganska knubbig och kort. Ett bra exempel är svenska flygvapnets gamla kärra Saab 29 Tunnan. Det är en ganska robust design med få rörliga delar, vilket även är ett minus då det innebär att det finns få parametrar att spela med om man vill optimera eller förändra designen.

 

Jetmotor med Axial kompression

En jetmotor med axiell kompressions tar in luft och komprimerar den axiellt, alltså längst med den roterande axeln från vänster till höger i fallet som syns på bilden. Oftast görs detta genom flera kompressorsteg, t.ex. ett lågtryckssteg och ett högtryckssteg där varje steg består av flera rotorer. Här blir designen istället lite längre och slankare med utrymme för många optimeringsparametrar då den innehåller många fler rörliga delar. Exempel på flyg som använder sig av denna metodik är bland annat JAS 39 Gripen… och typ alla andra moderna flyg.

Gemensamt för de två olika varianterna är dock att man alltid har en förbränning, efter att man komprimerat luften, för att tillföra energi i systemet. Denna energi är i form av väldigt varm gas som uppkommer mellan förbränningen av syre och flygfotogen. Den varma gasen vandrar bakåt i motorn (höger i bilderna) och sätter snurr på Turbinerna vilket i sin tur sätter snurr på kompressorn och fläkten bland annat. Vidare leds den varma gasen bakåt genom ett munstycke för att accelerera gaserna ytterligare så de får en högre hastighet. Sedan är det Newtons tredje lag som gäller och en kraft i färdriktningen för flygplanet erhålls.

Det var inte riktigt meningen att detta inlägg skulle bli en kort introduktion till hur en jetmotor fungerar, men så kan det bli ibland när man inte kan hejda sig. Kanske var det någon av er läsare som lärde sig något ändå? Ett populärt sett att beskriva en jetmotor kan göras med följande bild och text.

Fläkten suger in luften, kompressorn komprimerar den sedan förbränns bränslet och syret och sist så far gasen ut. Credit: Stanford edu

//Filip Jensen

 

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.