Back from the States

Back from the States

Det är med blandade känslor jag tittar ut genom fönstrena och ser att det snöar på tvären i Trollhättan, men det är i alla fall inte nattsvart vid utstämpling längre… Senaste månaden har varit full fart med development week, traineeuttagning och förra veckan fick jag möjligheten att åka med min nya rotation till två av våra siter i USA.

Jag är just nu inne på min tredje rotation som är på Supply Chain Engines, en global avdelning som jobbar för samtliga Engines-siter, där tanken är att jag ska jobba med att utveckla intern kommunikation och erfarenhetsåterföring. Som en del i arbetet fick jag möjligheten att åka med när hela avdelningen samlades på vår site i Newington för att diskutera supplychain och inköp under tre dagar.

Resan började med turbopro-plan till Köpenhamn innan vi satte oss på A350-900 till Newark Liberty International Airport. Det senare drivs av två stycken Trent XWB-motorer där vi tillverkar Intermediate Compressor Case i Trollhättan.

Pga hårda vindar fick vi använda en alternativ landningsbana denna dag men det gjorde inte så mycket när Manhattan och Frihetsgudinnan agerade bakgrund på väg in mot flygplatsen.

Väl på plats hölls mötet i Newington där vi har en Engines-site som tillverkar stora Fan-cases till bland annat GE90 samt IMC till den mindre GTF-motorn 24k. Första dagen pratade vi om avdelningens förväntningar, mål och inventory management. En av de mindre väntade lärdomarna är att amerikaner serverar kaffe på BIB (Bag-in-box) samt att om det planeras vara sju svenskar på plats så räcker inte en BIB för att täcka allas dagsbehov av koffein.

Under dag två pratade vi mycket om engagemang, kommunikation och erfarenhetsåterföring. Tillsammans med min chef för den nuvarande rotationen höll jag en workshop kring hur avdelningen vill kommunicera, vilka möten som ska ske kontinuerligt och hur vi kan göra dem mer effektiva.

Sista dagen pratade vi om hur nya Aerospace-standarder påverkar samt underlättar vårt arbete innan det på eftermiddagen var tomt i schemat för att kunna träffa varandra och diskutera gemensamma frågor innan hemresan.

Sista kvällen passade jag på att träffa Ludwig och Amy, två av de amerikanska traineerna som just nu jobbar på vår site i Manchester som ligger ungefär 20 minuter från Newington.

Innan hemfärd på fredagen så hann vi med ett besök på siten i Manchester. Det var väldigt kul att få se deras verksamhet då den skiljer sig en hel del från vad vi gör i Trollhättan. Här fokuserar vi på tillverkning av motorernas fläkt och kompressorblad. Till vissa program liknar processen hur vi jobbar i Trollhättan, ett stort smide kommer in som ser ut nästan som slutprodukten och sen bearbetas den till färdig yta. Dock var det väldigt intressant att se när gjorde små kompressorblad, dessa är inte mer än 15cm långa och fräses ut ur ett block aluminium och hade en inte vetat om det så hade det inte gått att gissa vad råmaterialet var ämnat för.

Efter rundturen var det bara att hoppa på planet till Sverige igen och ta helg, en kort men intensiv resa till USA blev det.

Är du också sugen på att jobba i flygbranschen? Just nu finns det massor av spännande tjänster ute på GKN Aerospace karriärsida, ta en titt!

/Alex

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.